Holešovický ostrov byl v nedávné minulosti několikrát
urbanisticky řešen, protože jeho současná podoba je opravdu nevyhovující.
Území řešily návrhy generelu Vltavy (1994), z roku 1995 je
urbanistická studie ing. arch Hořejšího. Studie většinou navrhují odstranit deponie
a staveniště, ale inundaci respektují jen částečně - východní část ostrova
zastavují. Nejsou zcela aktuální - ještě nezačleňují variantu městského okruhu
Blanka. Zbytek ostrova navrhují k účelům rekreačním a sportovním.
Principiální řešení velké části ploch na ostrově (zeleň,
sport) je v územním plánu dobré, určité problémy zůstávají zejména v dopravní
otázce. Územní plán nezachází do podrobností, jistě proto vzniknou v jeho rámci
nové studie, které budou vyhovovat současným potřebám města a lidí
(protipovodňová ochrana, rekreace, sport, odpočinek). Zároveň je třeba brát v
úvahu, že v územním systému ekologické stability (ÚSES) je ostrov začleněn do
nadregionálního biokoridoru.
Pro rehabilitaci a nové využití území doporučujeme
následující zásady a východiska:
• Z území budou odstraněny deponie materiálů a provizorní
stavby. Plocha území bude řešena prvky, umožňujícími průtok vody za povodní –
sportovní a rekreační plochy bez vzdouvajících staveb, nesouvislá dělící zeleň,
případně opět zahrady, zahradnictví a sady. Podíl jednotlivých typů ploch a jejich
členění do značné míry závisí na vlastnictví ploch, resp. na možnostech města
získat soukromé pozemky. V zásadě lze očekávat vznik sportovních a rekreačních
ploch a veřejné zeleně na plochách, které budou ve vlastnictví města, zatímco na
plochách, které zůstanou v soukromém vlastnictví dojde spíše k obnově zahrad a
zahradnictví.
• Výstavbu lze připustit pouze ve vyvýšené části
staveništního záboru diplomatické čtvrti severně od Povltavské ulice. Prakticky se
může jednat o jednu řadu rodinných domků, souběžnou s Trojskou ulicí.
• Rehabilitace Holešovického ostrova bude dle územního
plánu zahrnovat částečné obnovení bývalého vltavského ramene. Protáhlá vodní
nádrž vznikne západně od tramvajové trati, souběžně s Povltavskou ulicí. Tímto
způsobem bude obohacen krajinný ráz a zvýšen přírodní a rekreační potenciál
území, a současně se zlepší povodňová průtočnost. Nádrž by byla napájena z
Vltavy nad Trojským jezem, odtok by vedl do dolní vody pod jez.
• Pobřežní protipovodňová hráz bude při svém
východním kořeni, u mostu Barikádníků prolomena, aby území za ní mohlo být
aktivně zaplavováno. Tramvajová trať bude vyzvednuta na průtočnou mostní
konstrukci. Případná trojská stanice metra bude postavena s minimálními omezeními
průtočného profilu povodňového koryta.
• U městského dopravního okruhu podle varianty Blanka bude
upuštěno od nového Trojského mostu. Silniční komunikace Blanka bude dovedena k mostu
Barikádníků tak, aby nerušila povodňový průtok v místech prolomení ochranné
hráze. Současně je z hlediska ochrany kvality území a prostředí žádoucí udržet
ji v co největší délce zakrytou, pod úrovní terénu. Z toho plyne požadavek, aby
tato komunikace byla prakticky až k mostu Barikádníků přivedena v zahloubeném
tunelu.
• Na plochách pod Černým kopcem bude zřízeno nárazové
parkoviště, které ochrání centrum Troje v návštěvnických špičkách před
zavalením automobily.
• Zachování, popř. zlepšení cyklistické stezky podél
Vltavy.
• Existující přírodní hodnoty území, zejm. stromy a
nálety, budou zahrnuty do nového řešení. Dojde tím i k určité úspoře času a
nákladů na výsadby. Rovněž je nutné respektovat. začlenění pobřežní zeleně do
vltavského biokoridoru.
• Někde v řešeném území by mělo stát pohostinské
zařízení, aby tam nebylo tak pusto.
Jako příklad možného řešení, vycházejícího z těchto zásad,
uvádíme jeden z našich návrhů. Jde o takzvanou “městskou” variantu, která
předpokládá, že většinu ploch bude vlastnit a rehabilitaci vést město. Dosavadní
rumiště se podle tohoto návrhu mění v rekreační louky a sportoviště bez výstavby
tribun a podobných zařízení. Území dominuje rohlíkovitá vodní nádrž, na
jejímž břehu stojí sympatická nákolní hospůdka. Voda odtéká z nádrže korytem
přírodního rázu, které skýtá další příležitostí vodomilné přírodě. Vše
je lemováno stromovou zelení, jejíž druhová skladba odpovídá vltavskému luhu. V
sousedství diplomatické čtvrti je pamatováno na základnu jezdeckého oddílu,
protože tento sport by bylo škoda v Troji ztratit. Největší louka u tramvaje může
sloužit nejrůznějším aktivitám, od polehávání na slunci po přistávání
sportovních vzducholodí.
Návrh řešení území podle trojských ochranářů: park dobře průtočný velkými
vodami, sportoviště, historické sady a zahrady, vodní plocha nahrazující někdejší
říční rameno.
Realizace obnovy ostrova
Načrtnutá revitalizace bývalého Holešovického ostrova s
částečným obnovením říčního ramena, parkovými, přírodními, oddechovými a
sportovními plochami bude finančně velmi náročná. K naplnění této představy
však může docházet po jednotlivých etapách.
Město a městské části, pokud si úkol rehabilitace území vezmou
za svůj, mají největší možnosti. V první řadě nesmí připustit pokračování
devastujících aktivit (např. pronájmy ploch stavebním firmám, černé
skládkování). Dále nechají zpracovat urbanistické studie, zahrnující i rozbory
vlastnických poměrů v území či souhrn ploch a prvků, které budou do nové
kompozice převzaty pouze s dílčími úpravami (zeleň, sportoviště).
Pokud se městu podaří stát se vlastníkem většiny pozemků,
může dojít k velkorysé rehabilitaci ostrova ve smyslu oddechového a přírodního
areálu. Pokud pozemky na ostrově získají naopak soukromé osoby, dá se očekávat
spíš vznik zahrad, sadů a zahradnictví.
Budou-li městu chybět prostředky, projeví se vliv zájmových
sdružení. Příklad tvoří sportovní kluby Sabat, Sokol Troja, vodácký klub
Vysokých škol, ale i soukromníci, jako jsou majitelé psí školky u jezu či
provozovatelé zahradnictví u Povltavské ulice. Zejména sportovní areály fungují
jako krystalizační jádra, kolem kterých se objevují plochy udržované zeleně,
provizorní prodejny s občerstvením apod.