Záplavové území Trojské kotliny má významný vliv na průběh
případných extrémních povodní. Rozliv vody v poměrně široké a ploché kotlině
by příznivě ovlivnil rychlost proudění a výšku povodňové hladiny, nelze zanedbat
ani množství zadržené vody. V současnosti však existují v Trojské kotlině hráze,
navážky a jiné překážky, které tento efekt výrazně omezují.
Největší vliv na hydraulické podmínky průchodu velkých vod má
pravostranná nedokončená protipovodňová hráz na Holešovickém ostrově, která by
při povodni zmenšovala průtočný profil a tím zvyšovala kulminační hladinu. Toto
vzdutí by se propagovalo výše proti proudu, do oblasti Holešovic, Libně, Karlína,
popř. i dále. Další významnou překážkou v Trojské kotlině je hráz kolem
čistírny odpadních vod na Císařském ostrově, ale jistý vliv mají i komunikační
náspy, ochranná hráz zoologické zahrady, deponie rozličných materiálů, navážky,
neudržovaná vegetace. (Výzkumem v této oblasti se zabývá zejm. prof. Gabriel,
Fakulta stavební ČVUT, z jehož prací čerpáme.)
Protipovodňová ochrana Prahy vyžaduje, aby celé území bývalého
Holešovického ostrova bylo přístupné rozlivu vody. Znamená to odstranění
nedokončené hráze nebo alespoň její přerušení poblíž mostu Barikádníků.
Zároveň je potřeba z ostrova odstranit navážky, skládky, staveništní budovy a
nové využití území pak přizpůsobit požadavkům protipovodňové ochrany
(průtočný park, stavební uzávěra…).
Územní plán
Územní plán Prahy v podobě schválené v roce 1999 umisťuje na
Holešovickém ostrově vyústění vnitřního silničního okruhu Blanka a jeho
napojení na severojižní magistrálu v pravém předmostí mostu Barikádníků.
Současně je Blanka s Holešovicemi spojena novým mostem, přibližně v místech
dnešního tramvajového. Přes bývalý Holešovický ostrov povede prodloužená trasa
metra C z Nádraží Holešovice na sever. Uprostřed ostrova podél Povltavské ulice je
navržena vodní plocha, přecházející ve vodoteč, která ústí před Rybáři do
Vltavy. Zbylé území ostrova tvoří sportovní, oddechové, parkové a přírodní
plochy.
Metro
Prodloužená větev metra C z Nádraží Holešovice do severních
sídlišť je uvažována v podzemní tunelové variantě. Konkrétní řešení bude
předmětem územního řízení po nabytí účinnosti územního plánu, včetně
rozhodnutí o tom, zda na Holešovickém ostrově bude či nebude trojská stanice metra.
Stanice by byla u Povltavské ulice, pod kopcem Jabloňkou. V jejím okolí je navržené
parkoviště.
Toto parkoviště by mohlo být postaveno i v případě, že nedojde k
realizaci trojské stani-ce metra. Přemístily by se sem parkovací plochy z centra
Troje, čímž by se předešlo víkendovým zácpám v samotné Troji. Parkoviště u
Trojského zámku by mohli používat např. jen invalidé, kromě nich by do Troje mohli
jezdit jen místní obyvatelé.
Silniční projekty
Současný pohled městské správy na řešení dopravního problému
Prahy spočívá ve vý-stavbě vnitřního a vnějšího dopravního okruhu. Kromě této
náročné výstavby by se město mělo více snažit o zmenšení přepravních
požadavků (rozvoj infrastruktury sídlišť,...) a více podporovat městskou hromadnou
dopravu.
V nedávné minulosti bylo v rámci vnitřního městského okruhu
hledáno spojení se-verního ústí Strahovského tunelu s mostem Barikádníků.
Rozhodovalo se mezi třemi variantami, nazvanými Hana, Dana a Blanka. Město podpořilo
variantu BLANKA. Prochází ze Špejcharu raženým tunelem pod Královskou oborou a
řekou na pravý břeh Vltavy, kde ústí na Holešovickém ostrově a napojuje se na
mimoúrovňovou křižovatku mostu Barikádníků.
Varianta má řadu technických obtíží (dlouhý ražený tunel,
částečně pod řekou, křížení s budoucím metrem C a stokou A, ...), ty jsou ale
dostupnými technologiemi zvládnutelné. Z hlediska zeleně a přírody bude problémem
narušení Stromovky při výstavbě tunelu a zásah do biocentra Povltavská a lipové
aleje na Holešovickém ostrově.
Současná podoba Blanky obsahuje v Troji dva sporné body:
· Spolu s trasou Blanky jsou v územním plánu uváděny další
doplňkové komunikace, na Holešovickém ostrově je vedle současného tramvajového
mostu zamýšlen nový trojský most. Křižuje se s Blankou, takže by vlastně sloužil
jako druhá větev severojižní magi-strály. I když to není v územním plánu přímo
zakresleno, v budoucnosti by rostly tlaky na pokračování komunikace z tohoto mostu na
sever, v duchu staršího návrhu “Čimická – Trojská – Partyzánská”. Tento
záměr je nevhodný - silnice by zdevastovala údolí Nad Trojou s přírodní památkou
Trojská, údolí Trojské ulice a odřízla by Jabloňku od západní části
přírodního parku Drahaň - Troja. Vhodnější než výstavba tohoto mostu je
soustředění provozu na most Barikádníků, který lze v případě nutnosti
rozšířit nebo zdvojit.
· Ústí Blanky leží v záplavovém území stoleté vody. Tunel je
na ostrově kreslen v ose nedokončené povodňové hráze a na ní se před mostem
Barikádníků vynořuje. Chceme-li sloučit ochranu tunelu před zalitím povodní a
současně umožnit rozliv vody v inundaci Holešovického ostrova, je nutné posunout
ústí Blanky blíže k mostu Barikádníků.
Starý ovocný sad se může stát jedním ze základů nové kompozice Holešovického
ostrova.