Pomologický ústav
Od roku 1870 působil při úpatí Černého kopce, dnes známého
spíše pod označením Jabloňka, Pomologický ústav. Správní budovou ústavu byla
usedlost Popelářka. Kolem ní se nacházely sady a vinice o celkové rozloze přes 15
hektarů, část pozemků se rozkládala přímo podél Holešovického říčního
ramene. Instituce sloužila k odbornému vzdělávání zahradníků a ovocnářů, velmi
známé byly sbírky odrůd ovocných dřevin. Ústav byl zrušen koncem 30. let 20.
století.
Polohopisný plán 1880
Kolem r. 1880 sestavil městský geometr Alfred Hurtig polohopisný
plán Bubenče
a Holešovic – Buben. Holešovický ostrov nadále zůstával zemědělským územím.
Ovšem Holešovice, na protějším břehu Vltavy, se již nezadržitelně měnily v
průmyslovou čtvrť. Objevily se zde první továrny, plynárna, železnice, dělnické
domy.
Mapa stabilního katastru z roku 1840. Holešovický ostrov jako území ovládané a
přetvářené řekou.
Kaumannův kanalizační projekt 1885
Ve druhé polovině 19. století se stalo nutností vybudovat v Praze
moderní kanalizační systém s čištěním odpadních vod. V roce 1884 bylo vyhlášeno
výběrové řízení na kana-lizování Prahy. Jeden z přihlášených projektů se
nazýval “KAUMANN” a jeho autorem byl ing Kaumann z Vratislavě. Pro nás je
zajímavý tím, že stokovou soustavu sváděl na Holešovický ostrov. Ten celý měla
zaujímat čistírna na principu půdní filtrace. K realizaci tohoto projektu nedošlo,
hlavním nedostatkem byl způsob čištění a jeho náročnost na plochu. Ostrov by
stěží stačil pro tehdejší kanalizační okrsek, nemluvě o pozdější “Velké
Praze”. Půdní filtrace byla v té době již překonaným způsobem čištění
odpadních vod, jistě by se brzy objevily vážné problémy se zápachem, hmyzem a
zasolením půdy. Na Kaumannův návrh se dnes hledí jako na historickou zajímavost,
epizodu z hledání nejlepšího způsobu, jak čistit pražské odpadní vody. Nakonec se
prosadilo umístění sedimentační čistírny odpadních vod v Bubenči, podle návrhu
W. H. Lindleye.
Hurtigův plán z r. 1890 - Vltava mezi Trojou a Holešovicemi před regulací.
Regulace Vltavy 1899 - 1901
Na konci 19. století bylo rozhodnuto o splavnění Vltavy a Labe z
Prahy do Ústí nad Labem. Na Vltavě se měla postavit čtyři zdymadla, z nichž první
pod Prahou bylo Trojské. Práce na něm probíhaly v letech 1899 až 1901.
Před regulační úpravou byly v Trojské kotlině tři velké
ostrovy, Císařský, Trojský a Holešovický. Pojmenování Trojský ostrov neslo
území v dolní části dnešní zoologické zahrady, oddělené od trojské
“pevniny” ramenem Trojského mlýna. Vlivem povodní se tvářnost říční nivy
měnila, např. Císařský ostrov v 18. století rozdělovalo napříč ještě jedno
říční rameno, v řečišti se na různých místech objevovaly a zase ztrácely malé
naplavené ostrůvky.
Trojské zdymadlo a úpravy s ním spojené významně
ovlivnily řečiště a ramena Vltavy. Největší změnou byl plavební kanál,
zřízený pro obeplutí peřejí na hlavním toku, které jsou pro plavbu příliš
mělké. Kanál je dlouhý 2,8 km a ve své horní části odříznul sady patřící ke
Stromovce. Dále přerušil původní říční rameno, tekoucí k Císařskému mlýnu.
To bylo z velké části zasypáno, jeho torzem zachovaným do dneška je tzv. Malá
říčka. Kanál je zakončen plavebními komorami v Podbabě.
Z hlediska Holešovického ostrova jsou však nejdůležitější
změny na pravém břehu Vltavy. V okolí jezu byla provedena odkopávka v délce cca 1300
m v dolní části Holešovického ostrova. Břehová čára se tak mírně posunula
směrem do ostrova a zároveň byl břeh zvýšen alespoň 1 m nad vzdutou hladinu. Druhou
významnou úpravou bylo uzavření Holešovického ramene a jeho částečné zasypání.
Zůstalo slepé rameno, které bylo později také postupně zasypáváno. Poslední
tůně zmizely po druhé světové válce.
Takto ztrácela Vltava v Troji na rozmanitosti a kráse.
Schematický zákres změn řečiště Vltavy v Trojské kotlině, k nimž došlo v
souvislosti s regulací v prvních desetiletích 20. století.
Meziválečné snahy o stavební regulaci
Po vzniku samostatné Československé republiky se objevily snahy o
koncepční plánování pražské výstavby, komunikací apod. Státní regulační
komise měla za úkol vypracovat podrobný regulační a zastavovací plán, který by
vyhovoval potřebám rostoucího a nyní hlavního města republiky. Lze říci, že
zhotovené návrhy byly poněkud velikášské, navrhovaly zastavět jak trojské
stráně, tak nivu Vltavy, zaplavovanou povodněmi.
Pro Holešovice vznikl první návrh regulačního plánu v roce 1928.
Na Holešovickém ostrově bylo projektováno výstaviště s mnoha komunikacemi, samotná
Troja měla být celá zastavěna. V roce 1935 byl regulační plán upraven. Naštěstí
ani v této “mírnější” podobě nebyl nakonec uskutečněn.
Panoramatický pohled z Černého vrchu - Jabloňky na Trojskou kotlinu r. 1928. Odleva:
Pelc - Tyrolka, rozestavěný Trojský most (dnes Barikádníků), v popředí
Holešovický ostrov, za řekou Holešovice, vpravo Troja. (Sestaveno z fotografií
poskytnutých pí R. Štědrou.)
Období první republiky
Další zprávy o stavu Trojské kotliny s Holešovickým ostrovem
ukazují fotografie, pořízené v roce 1928 z terasy usedlosti Jabloňky. Na snímcích
je zleva vidět rozestavěný Trojský most (později Barikádníků), první sportovní
zařízení – fotbalové hřiště a jednotlivé pozemky bývalého ostrova,
skládající mozaiku polí, luk, sadů a zahrad. Napravo se leskne vodní hladina zbytků
slepého říčního ramene. Za Vltavou se rozkládají průmyslové Holešovice.
S rozvojem Prahy souvisela i snaha o mostní spojení města a
severních obcí. Záměr postavit v Holešovicích most (dnešní most Barikádníků) se
objevuje od r. 1905. Přípravné práce, geologický průzkum, výkup pozemků pozdržela
válka. K výstavbě nakonec došlo v letech 1925 – 1928, most byl slavnostně otevřen
při desátém výročí vzniku republiky. Jeho kapacita byla později nedostatečná,
což vedlo k přestavbám v letech 1970 a 1980. Přebudování v roce 1980 bylo zásadní.
Mimo jiné došlo ke zvýšení mostovky a k vybudování mimoúrovňových nájezdových
křižovatek. Pravobřežní mimoúrovňové “brejle” od té doby zabírají
nejvýchodnější cíp bývalého ostrova.
Most Barikádníků musela opustit tramvaj, a tak pro ni byl v roce
1977 o kus níže po proudu postaven provizorní most. Násep tramvajové trati křižuje
Holešovický ostrov přibližně v jedné třetině, linka dále pokračuje podél
Popelářky údolím Trojské ulice. Most slouží dodnes a pro charakteristické zvuky
při projíždění tramvaje se mu říká Rámusák.
Polohopisný plán 1952
Na bývalém Holešovickém ostrově zůstává zeleň, ale v dobové
podobě jako komunální zahradnictví a zelinářství a jednotlivé zahrádky. Plán
zachycuje i jednotlivé vzrostlé stromy, zejména topoly. Je zde rovněž zakreslena
nedokončená protipovodňová hráz s lipovým stromořadím, sahající od mostu
Barikádníků zhruba do poloviny ostrova. Ve východní části se objevují navážky a
skládky dopravního podniku, které předznamenávají způsob nevhodného využívání
rozsáhlých ploch na celém bývalém ostrově.
Změny za posledních 40 let
V sedmdesátých letech byl trojský přívoz nahrazen vojenským
pontonovým mostem a po jeho zničení velkou vodou v roce 1981 byla postavena trojská
visutá lávka. Zbytečně mohutné předmostí lávky zasáhlo ničivě do osady
Rybářů. Několik domků bylo zbouráno, část uličky pod Havránkou zatarasena
náběhem lávky, dosud volně protékající Haltýřský potok zatrubněn. S odstupem
času se zdá, že právě tyto zásahy Rybáře téměř usmrtily.
Velkým zásahem byla výstavba tzv. Diplomatické čtvrti na sklonku
socialistické éry. Nachází se v severozápadní části území a sestává z velkých
bílých krychlí, které mezi troj-skou zástavbou silně vystupují. Záměr se
naštěstí uskutečnil pouze v redukované podobě. Okolní pozemky byly poznamenány
staveništěm, které se tam vpodstatě nachází dodnes. Původně měla Diplomatická
čtvrť zabrat i část Rybářské osady. Tomu ale zabránilo vyhlášení památkové
zóny Rybáře v roce 1991.
V posledních deseti letech Holešovický ostrov ještě víc upadl.
Zaniklo zahradnictví u tramvajové trati, skončilo hospodaření Státního statku Praha
na polích ve středu ostrova a došlo k likvidaci drobných zahrádek. Naopak bylo
posíleno skládkování stavebnin, výkopových zemin a jiného odpadního materiálu,
zejména ve východní části území.