Pomologický ústav
    Od roku 1870 působil při úpatí Černého kopce, dnes známého
    spíše pod označením Jabloňka, Pomologický ústav. Správní budovou ústavu byla
    usedlost Popelářka. Kolem ní se nacházely sady a vinice o celkové rozloze přes 15
    hektarů, část pozemků se rozkládala přímo podél Holešovického říčního
    ramene. Instituce sloužila k odbornému vzdělávání zahradníků a ovocnářů, velmi
    známé byly sbírky odrůd ovocných dřevin. Ústav byl zrušen koncem 30. let 20.
    století.
    Polohopisný plán 1880
    Kolem r. 1880 sestavil městský geometr Alfred Hurtig polohopisný
    plán Bubenče 
    a Holešovic – Buben. Holešovický ostrov nadále zůstával zemědělským územím.
    Ovšem Holešovice, na protějším břehu Vltavy, se již nezadržitelně měnily v
    průmyslovou čtvrť. Objevily se zde první továrny, plynárna, železnice, dělnické
    domy.
    
    Mapa stabilního katastru z roku 1840. Holešovický ostrov jako území ovládané a
    přetvářené řekou.
    Kaumannův kanalizační projekt 1885
    Ve druhé polovině 19. století se stalo nutností vybudovat v Praze
    moderní kanalizační systém s čištěním odpadních vod. V roce 1884 bylo vyhlášeno
    výběrové řízení na kana-lizování Prahy. Jeden z přihlášených projektů se
    nazýval “KAUMANN” a jeho autorem byl ing Kaumann z Vratislavě. Pro nás je
    zajímavý tím, že stokovou soustavu sváděl na Holešovický ostrov. Ten celý měla
    zaujímat čistírna na principu půdní filtrace. K realizaci tohoto projektu nedošlo,
    hlavním nedostatkem byl způsob čištění a jeho náročnost na plochu. Ostrov by
    stěží stačil pro tehdejší kanalizační okrsek, nemluvě o pozdější “Velké
    Praze”. Půdní filtrace byla v té době již překonaným způsobem čištění
    odpadních vod, jistě by se brzy objevily vážné problémy se zápachem, hmyzem a
    zasolením půdy. Na Kaumannův návrh se dnes hledí jako na historickou zajímavost,
    epizodu z hledání nejlepšího způsobu, jak čistit pražské odpadní vody. Nakonec se
    prosadilo umístění sedimentační čistírny odpadních vod v Bubenči, podle návrhu
    W. H. Lindleye. 
    
    Hurtigův plán z r. 1890 - Vltava mezi Trojou a Holešovicemi před regulací.
    Regulace Vltavy 1899 - 1901
    Na konci 19. století bylo rozhodnuto o splavnění Vltavy a Labe z
    Prahy do Ústí nad Labem. Na Vltavě se měla postavit čtyři zdymadla, z nichž první
    pod Prahou bylo Trojské. Práce na něm probíhaly v letech 1899 až 1901. 
    Před regulační úpravou byly v Trojské kotlině tři velké
    ostrovy, Císařský, Trojský a Holešovický. Pojmenování Trojský ostrov neslo
    území v dolní části dnešní zoologické zahrady, oddělené od trojské
    “pevniny” ramenem Trojského mlýna. Vlivem povodní se tvářnost říční nivy
    měnila, např. Císařský ostrov v 18. století rozdělovalo napříč ještě jedno
    říční rameno, v řečišti se na různých místech objevovaly a zase ztrácely malé
    naplavené ostrůvky.
    Trojské zdymadlo a úpravy s ním spojené významně
    ovlivnily řečiště a ramena Vltavy. Největší změnou byl plavební kanál,
    zřízený pro obeplutí peřejí na hlavním toku, které jsou pro plavbu příliš
    mělké. Kanál je dlouhý 2,8 km a ve své horní části odříznul sady patřící ke
    Stromovce. Dále přerušil původní říční rameno, tekoucí k Císařskému mlýnu.
    To bylo z velké části zasypáno, jeho torzem zachovaným do dneška je tzv. Malá
    říčka. Kanál je zakončen plavebními komorami v Podbabě. 
    Z hlediska Holešovického ostrova jsou však nejdůležitější
    změny na pravém břehu Vltavy. V okolí jezu byla provedena odkopávka v délce cca 1300
    m v dolní části Holešovického ostrova. Břehová čára se tak mírně posunula
    směrem do ostrova a zároveň byl břeh zvýšen alespoň 1 m nad vzdutou hladinu. Druhou
    významnou úpravou bylo uzavření Holešovického ramene a jeho částečné zasypání.
    Zůstalo slepé rameno, které bylo později také postupně zasypáváno. Poslední
    tůně zmizely po druhé světové válce. 
    Takto ztrácela Vltava v Troji na rozmanitosti a kráse.
    
    Schematický zákres změn řečiště Vltavy v Trojské kotlině, k nimž došlo v
    souvislosti s regulací v prvních desetiletích 20. století.
    Meziválečné snahy o stavební regulaci
    Po vzniku samostatné Československé republiky se objevily snahy o
    koncepční plánování pražské výstavby, komunikací apod. Státní regulační
    komise měla za úkol vypracovat podrobný regulační a zastavovací plán, který by
    vyhovoval potřebám rostoucího a nyní hlavního města republiky. Lze říci, že
    zhotovené návrhy byly poněkud velikášské, navrhovaly zastavět jak trojské
    stráně, tak nivu Vltavy, zaplavovanou povodněmi.
    Pro Holešovice vznikl první návrh regulačního plánu v roce 1928.
    Na Holešovickém ostrově bylo projektováno výstaviště s mnoha komunikacemi, samotná
    Troja měla být celá zastavěna. V roce 1935 byl regulační plán upraven. Naštěstí
    ani v této “mírnější” podobě nebyl nakonec uskutečněn.
    
    Panoramatický pohled z Černého vrchu - Jabloňky na Trojskou kotlinu r. 1928. Odleva:
    Pelc - Tyrolka, rozestavěný Trojský most (dnes Barikádníků), v popředí
    Holešovický ostrov, za řekou Holešovice, vpravo Troja. (Sestaveno z fotografií
    poskytnutých pí R. Štědrou.)
    Období první republiky
    Další zprávy o stavu Trojské kotliny s Holešovickým ostrovem
    ukazují fotografie, pořízené v roce 1928 z terasy usedlosti Jabloňky. Na snímcích
    je zleva vidět rozestavěný Trojský most (později Barikádníků), první sportovní
    zařízení – fotbalové hřiště a jednotlivé pozemky bývalého ostrova,
    skládající mozaiku polí, luk, sadů a zahrad. Napravo se leskne vodní hladina zbytků
    slepého říčního ramene. Za Vltavou se rozkládají průmyslové Holešovice.
    S rozvojem Prahy souvisela i snaha o mostní spojení města a
    severních obcí. Záměr postavit v Holešovicích most (dnešní most Barikádníků) se
    objevuje od r. 1905. Přípravné práce, geologický průzkum, výkup pozemků pozdržela
    válka. K výstavbě nakonec došlo v letech 1925 – 1928, most byl slavnostně otevřen
    při desátém výročí vzniku republiky. Jeho kapacita byla později nedostatečná,
    což vedlo k přestavbám v letech 1970 a 1980. Přebudování v roce 1980 bylo zásadní.
    Mimo jiné došlo ke zvýšení mostovky a k vybudování mimoúrovňových nájezdových
    křižovatek. Pravobřežní mimoúrovňové “brejle” od té doby zabírají
    nejvýchodnější cíp bývalého ostrova.
    Most Barikádníků musela opustit tramvaj, a tak pro ni byl v roce
    1977 o kus níže po proudu postaven provizorní most. Násep tramvajové trati křižuje
    Holešovický ostrov přibližně v jedné třetině, linka dále pokračuje podél
    Popelářky údolím Trojské ulice. Most slouží dodnes a pro charakteristické zvuky
    při projíždění tramvaje se mu říká Rámusák. 
    Polohopisný plán 1952
    Na bývalém Holešovickém ostrově zůstává zeleň, ale v dobové
    podobě jako komunální zahradnictví a zelinářství a jednotlivé zahrádky. Plán
    zachycuje i jednotlivé vzrostlé stromy, zejména topoly. Je zde rovněž zakreslena
    nedokončená protipovodňová hráz s lipovým stromořadím, sahající od mostu
    Barikádníků zhruba do poloviny ostrova. Ve východní části se objevují navážky a
    skládky dopravního podniku, které předznamenávají způsob nevhodného využívání
    rozsáhlých ploch na celém bývalém ostrově. 
    Změny za posledních 40 let
    V sedmdesátých letech byl trojský přívoz nahrazen vojenským
    pontonovým mostem a po jeho zničení velkou vodou v roce 1981 byla postavena trojská
    visutá lávka. Zbytečně mohutné předmostí lávky zasáhlo ničivě do osady
    Rybářů. Několik domků bylo zbouráno, část uličky pod Havránkou zatarasena
    náběhem lávky, dosud volně protékající Haltýřský potok zatrubněn. S odstupem
    času se zdá, že právě tyto zásahy Rybáře téměř usmrtily.
    Velkým zásahem byla výstavba tzv. Diplomatické čtvrti na sklonku
    socialistické éry. Nachází se v severozápadní části území a sestává z velkých
    bílých krychlí, které mezi troj-skou zástavbou silně vystupují. Záměr se
    naštěstí uskutečnil pouze v redukované podobě. Okolní pozemky byly poznamenány
    staveništěm, které se tam vpodstatě nachází dodnes. Původně měla Diplomatická
    čtvrť zabrat i část Rybářské osady. Tomu ale zabránilo vyhlášení památkové
    zóny Rybáře v roce 1991.
    V posledních deseti letech Holešovický ostrov ještě víc upadl.
    Zaniklo zahradnictví u tramvajové trati, skončilo hospodaření Státního statku Praha
    na polích ve středu ostrova a došlo k likvidaci drobných zahrádek. Naopak bylo
    posíleno skládkování stavebnin, výkopových zemin a jiného odpadního materiálu,
    zejména ve východní části území.