Historické objekty a památky
Bubeneč
Výstaviště (památkově chráněná plocha; jednotlivé
významné objekty registrovanými památkami)
Areál vznikl pro zemskou jubilejní výstavu, konanou roku 1891.
Zaujal východní část historického území Královské obory, tvořenou do té doby
převážně polnostmi a zelení, rozvolněnou podél cest. V areálu se dnes nalézají
tyto registrované památky : Průmyslový palác, vrátnice a policejní služebna (po
stranách hlavního vchodu), Moderní akademie (dnes objekt Akademie výtvarných
umění), pavilon hl. města Prahy, výstavní pavilon (dnes restaurace Stará rychta),
pavilon s Maroldovým panoramatem bitvy u Lipan. Moderní památkou byl výstavní pavilon
z výstavy EXPO Brusel, umístěný do dolní části areálu. Tento objekt však před
několika léty vyhořel a byl stržen.
Za nejhodnotnější příspěvek nedávné jubilejní výstavy,
konané roku 1991, je pokládána nová Křižíkova fontána. Elektronicky řízená
fontána vytváří podle hudebního doprovodu kreace tryskající vody a světel.
Planetárium
V místech, kde původně stával oborní statek, vzniklo v
padesátých létech našeho století planetárium. Technicky zajímavé a kulturně
významné zařízení slouží zejména osvětě astronomie a příbuzných oborů. Na
vnitřek kopule hlavního sálu promítá ojedinělý přístroj, vlastní planetárium,
hvězdnou oblohu.
Rudolfova štola (registrovaná památka, včetně domku před
ústím)
První habsburští císaři na českém královském trůně nechali v
Královské oboře již v polovině 16. století vytvořit velký rybník (dnešní tzv.
Růžové sady). Původně byl napájen vodou s pomocí vodního stroje, tedy čerpadla
poháněného vodním kolem, odněkud od Holešovic. Tento způsob ale zřejmě
nevyhovoval. Proto nechal císař Rudolf II na sklonku 16. století razit štolu pod
Letnou, která pak přiváděla do rybníka vltavskou vodu z míst u dnešního Švermova
mostu. Tímto způsobem se ušetřilo několik metrů spádu, které Vltava ztrácí v
oblouku kolem Buben a Holešovic, a voda mohla téci do obory samospádem.
V pozdějších létech chátrání Královské obory velký rybník
zanikl a již nikdy nebyl obnoven. V novodobé parkové úpravě zůstalo v jeho dně jen
několik malých rybníčků, jak je známe dnes. Hladina těchto rybníčků je téměř
o pět metrů níže než bývala hladina původního, velkého rybníka. Tento spád
využil v polovině 19. století mechanik Romuald Božek a do vodního domku při ústí
štoly osadil vodní kolo. To pohánělo čerpadlo, které menší část z protékající
vody vytlačovalo do výše položeného reservoiru, z něhož pak byly zásobovány
zejména fontány v oboře. Později bylo vodní kolo nahrazeno malou turbínou.
V současnosti je Rudolfova štola po opravě v dobrém stavu a podle
potřeby může přivádět vodu do obory. Vodní domek při jejím ústí byl rovněž
opraven. Božkův vodovod však již dávno není v provozu a kromě nefunkční turbínky
z něj zřejmě nic nezůstalo. Portál štoly s emblémem císaře Rudolfa II. stále
vzrušuje představivost zejména letenské mládeže. “Tajemno” ovšem bývá možné
shlédnout při prohlídkových dnech, které občas pořádá Obvodní úřad v Praze 7.
Návštěva je nepochybně zajímavá pro znalce ordovických hornin souvrství
letenského a pro badatele v oboru historických hornických metod.
Lovecký zámeček v Královské oboře - Šlechtova restaurace (registrovaná
památka)
Letohrádek v Královské oboře - Šlechtova restaurace
|
Původní lovecký zámeček byl postaven v létech 1689 až 1691 pro
Kryštofa Vratislava z Mitrovic. Roku 1791 byl ponejprv upraven v restauraci a konečně
nešťastného roku 1866 novogoticky přestavěn.
Ještě asi před dvaceti léty sídlily v hlavní budově státní
restauratérské ateliery, v zahradní přístavbě fungoval alespoň bufet a v altánu
pod kaštany se konaly poslední hudební produkce. Potom byla budova opuštěna a dokonce
dvakrát za sebou vyhořela. Dnes je žalostnou ruinou, přístavby se již zčásti
rozpadly, jírovcový hájek je zdecimovaný přenosnými nemocemi a nedostatkem údržby.
Po roce 1989 se odehrálo několik pokusů o rekonstrukci, mezi nimiž se objevil i
záměr, nepříliš vhodný z hlediska ochrany parku - zřídit tu luxusní hotel. Dle
posledních zpráv se zámečku ujal Obvodní úřad v Praze 7 a hodlá se přičinit o
jeho obnovu.
Místodržitelský letohrádek (registrovaná památka)
Místodržitelský letohrádek v Královské oboře
|
Podle nejstarších záznamů nechal lovecký hrádek či dvůr
chráněný zdmi v oboře postavit roku 1261 král železný a zlatý, Přemysl Otakar
II.. Pozdější objekt, který byl již základem dnešního letohrádku, vznikl v
létech 1495 až 1502 za Ladislava Jagellonského. Rudolf II jej nechal přestavět
renesančně. Dnešní novogotická podoba pochází z poslední přestavby k roku 1804 a
souvisí se zvelebováním obory a jejím zpřístupňováním veřejnosti z přičinění
nejvyššího purkrabího, hraběte Chotka.
K letohrádku patří původně hospodářské, dnes obytné
přístavby. Objekt dnes slouží jako archiv novin a časopisů Národního musea.
Z terasy u letohrádku se otvírá jeden ze základních pohledů na
Královskou oboru a celou Trojskou kotlinu. Jako by celá kotlina až po trojské stráně
byla souvisle vyplněna korunami stromů - odtud pojem Zelená kotlina.
Zahradnictví u místodržitelského letohrádku (skleník -
reg. památka)
Skleník u Místodržitelského letohrádku
|
Zahradnictví tvořilo původně pěstební zázemí obory. Hlavní
skleník je registrovanou kulturní památkou. Po roce 1989 bylo zahradnictví opuštěno
a od té doby postupně zarůstá akátovým náletem. Skleníky, včetně památkově
chráněného hlavního, jsou v dezolátním stavu a začínají se rozpadat.
Vzahradnictví roste jeden z největších exemplářů jinanu dvojlaločnatého v Praze.
Starý bubenečský hřbitov
Malý, dávno opuštěný hřbitov se nalézá na skrytém místě, v
západním sousedství pustnoucího zahradnictví. Vznikl v první polovině 19. století,
kdy nahradil původní hřbitov u kostela sv. Gotharda. Dnes je tento klidný,
nepřístupný hájek vítaným útočištěm ptactva.
Hájenka v Královské oboře (registrovaná památka)
Hájovna v Královské oboře u Gothardské brány
|
Přízemní stavení se nalézá pod Gothardskou branou, kterou se do
obory vstupuje ze starého Bubenče.
Kanalisační tunel pod Letnou a hlavní sběrač Lindleyovy
kanalisace
Podle projektu inženýra Williama Heerleina Lindleye z roku 1893 byly
v Praze na přelomu století provedeny velké kanalisační stavby. Odpadní vody z
historického středu města byly odváděny shybkou, vedoucí pod Vltavou od Starého
Města, a dále směrem na Bubeneč tunelem pod letenským ostrohem. Po vzoru Rudolfovy
štoly tunel významnou měrou šetří spád - oproti kanalisačnímu sběrači, který
by obcházel Letnou přes Holešovice.
Ražení tunelu bylo zahájeno roku 1897 a provedeno během roku. S
vyzdíváním a dalšími pracemi byl dokončen roku 1901, kdy do něj při návštěvě
Prahy sestoupil i císař František Josef I. Délka raženého tunelu činí 1200 metrů,
výška oválného profilu 2,6 m, kapacita 5 m3/s. Při stavbě tunelu, která probíhala
současně z několika šachet z povrchu Letné a Bubenče, byla v některých
bubenečských studních stržena voda, následkem čehož musela být obec přednostně
napojována na vodovod.
Ústí tunelu v Královské oboře vyznačuje revisní vstup. Jeho
stavbu z červených kanalisačních cihel nalezneme při parkové cestě, vedoucí svahem
od Gothardské brány směrem k Místodržitelskému letohrádku. Tunel, protékaný
mohutným proudem splašků, však není průchodný a nemá smysl snažit se do něj
proniknout.
Za tunelem pokračuje sběrač, který byl postaven v otevřeném
výkopu. Před bubenečským nádražím přijímá zprava sběrač od Holešovic, který
sem vede souběžně s tělesem Drážďanské trati. Dále podchází nádraží a býv.
Mauthnerovu továrnu směrem ke staré čistírně odpadních vod v Papírenské ulici. Od
šedesátých let, kdy byla otevřena nová čistírna odpadních vod na Císařském
ostrově, zahýbá sběrač před starou čistírnou vpravo ke shybce, která podchází
plavební kanál.
Kostel sv. Gotharda (registrovaná památka)
Kostel sv. Gotharda a hostinec Na slamníku v Bubenči
|
Kostel v tomto místě byl prvně zmiňován ve 13. století, jeho
původ však je nejspíše starší. Podobně jako v Bohnicích svědčí brzká existence
kamenného kostela o tom, že obec, tehdy zvaná Ovenec či Přední Ovenec, nebyla ve
středověku bez významu. Těžila z polohy na přístupu ku Praze a z dvorských aktivit
v Královské oboře, kterým jistě poskytovala hospodářské zázemí. Současná
barokní podoba kostela pochází z přestavby v roce 1801.
Hospoda Na slamníku
V minulém století hospoda vyhlášená zejména slavnostmi
krejčovských tovaryšů, zvanými Slamníky. Říká se, že zatímco Slamník vždy
patřil českému živlu, v nové restauraci u bubenečského nádraží, zvané již v
naší době Saigon, se scházeli agresívní, šavlemi posekaní němečtí studenti,
buršáci. Cesta mezi oběma podniky pak zažívala v rozjitřeném konci 19. století
prudké výměny názorů, trestné výpravy z jedné hospody proti druhé, i nezbytné
výprasky.
Historický střed Bubenče si zachoval v zásadě středověký
půdorys. Kromě kostela a Slamníku ale většina původních budov z počátku 19.
století a starších podlehla přestavbám nebo nové výstavbě. Nejdrastičtějším
zásahem, který zničil celý severozápadní kvadrant středu obce, byla novodobá
výstavba školy při vyslanectví bývalého Sovětského svazu.
Císařský mlýn (registrovaná památka)
Císařský mlýn kolem roku 1980. Podle fotografie.
|
Císařský mlýn. Zbytky v roce 1996.
|
V západním cípu Královské obory, pod pahorkem Pecka, pracoval na
vedlejším vltavském rameni již ve středověku velký mlýn. Císař Rudolf II jej
nechal v létech 1581 až zhruba 1606 přestavět a rozšířit. Vícečetné složení
vodních kol pak pohánělo mlýn, hamr a pilu, vznikla tu císařská brusírna drahých
kamenů. Pro císařovu kratochvíli byla vystavěna grotta (umělá jeskyně), s kopulí
sklenutou z kamenných kvádrů. Podle všeho do ní byla zavedena voda a sloužila jako
lázeň. V neobvyklém místě, ve svahu nad budovou, byl vyhlouben - a nepochybně
náročným způsobem izolován - bazén, do něhož musela být voda čerpána. Tady se
císař těšil z vzácných druhů ryb.
Konec mlýna přišel nejpozději s regulací Vltavy a výstavbou
podbabského plavebního kanálu. Tehdy bylo říční rameno, z něhož mlýn žil,
odříznuto a ponecháno jen s minimálním průtokem jako parková vodní plocha, zvaná
Malá říčka. Odtok z Malé říčky byl ještě před Císařským mlýnem zatrubněn.
Do sedmdesátých let 20. století byly chátrající budovy mlýna obývány a
využívány jako kanceláře. Potom zpustly a proměnily se ve zříceniny. Tu byla
naplánována radikální rekonstrukce, spočívající ve zboření většiny budov a
postavení jejich replik. Bohužel proběhla pouze první fáze této akce. Do dneška se
v ohrazeném prostoru bývalého mlýna uchovala prakticky pouze brána a Rudolfova
grotta, umně vypreparovaná odtěžením většiny okolní skály. Další osud
nešťastného mlýna nelze předpovídat.
Papírna u Císařského mlýna v Bubenči.
|
Papírna v Bubenči
V sousedství Císařského mlýna byla v roce 1830 postavena velká,
průmyslová papírna. Údajně v ní pracoval v Čechách první stroj na výrobu
papíru. Objekt nadále slouží průmyslovým účelům.
Nádraží Praha - Bubeneč
Přízemní objekt v Goetheho ulici připomíná první vlnu rakouské
nádražní typisace; trať na Drážďany byla postavena koncem první poloviny 19.
století.
Z nádraží vede průkopem v ordovických břidlicích pahorku Pecky
průmyslová vlečka k papírně.
Nádraží v Bubenči
|
Mauthnerova tkalcovna
Továrna byla mezi drážďanskou tratí a pahorkem Peckou postavena v
roce 1903 za ne zcela obvyklých technických podmínek. Pozemkem totiž byl
bezprostředně předtím veden hlavní kanalisační sběrač od letenského tunelu k
čistírně odpadních vod, budované nedaleko odtud v Pietově (dnešní Papírenské)
ulici. Mauthner musel získat zvláštní stavební povolení, aby tu mohl stavět. K
ochraně musel být sběrač překryt metr tlustou betonovou deskou.
Z Mlýnské a Papírenské ulice působí továrna velmi stroze. Ve
vnitřním dvoře však nese zdobnou novogotickou úpravu, dokonce s romantickou
“hradní” věží. Objekt je v poměrně dobrém stavu, hlavní budova, užívaná k
jakýmsi provozním účelům, byla nedávno opravena. V zadním traktu se bydlí.
Mauthnerova továrna v Bubenči
|
Stará kanalisační čistírna (registrovaná památka)
Podle projektu inženýra Williama H. Lindleye byla postavena v létech
1901 až 1906 jako součást nové pražské kanalisační soustavy. Byla zřízena k
čištění pražských odpadních vod mechanickými způsoby, cezením a usazováním.
Objekt tvoří provozní budova se strojovnami, včetně strojovny s funkčními parními
stroji firmy Dříve Breitfeld & Daněk, pod provozní budovou pak vlastní
technologie v členitém podzemí. Středem podzemí je mohutná prostora s bazénem
lapače písku. Mezi provozní budovou a plavebním kanálem pak leží podzemní
usazovací nádrže. Podzemí je nádherně provedeno z červených kanalisačních cihel
a představuje naprosto jedinečný soubor chodeb, sálů, kleneb a otvorů.
K čištění odpadních vod docházelo nejprve cezením na česlích.
V lapači se usazoval písek, pocházející převážně ze splachování ulic. V
usazovacích nádržích se ukládal jemný hnilobný kal. Zachycené hmoty byly
využívány v zemědělství. Pro tento účel používala čistírna zvláštních
kalových lodí, tankerů, které vyvážely tekutý kal na dolní Vltavu a Labe. Z
pobřežních kalojemů pak kal, vysušený působením povětrnosti, odebírali místní
zemědělci. Tímto mechanickým čištěním se dařilo odpadní vody zbavovat nejvýše
40 % znečištění; v současnosti používané mechanicko - biologické čištění
dosahuje účinku kolem 95 %.
Stará kanalisační čistírna v Bubenči
|
Čistírna byla v provozu do roku 1967, kdy ji definitivně nahradila
nová čistírna na sousedním Císařském ostrově. Roku 1991 prohlásilo Ministerstvo
kultury na návrh Českého svazu ochránců přírody celý areál staré čistírny
registrovanou kulturní památkou. V současnosti vzniká zejména ve strojovnách a v
podzemí, přičiněním Nadace ekotechnického musea, za podpory podniku Pražská
kanalisace a vodní toky a ve spolupráci s Národním technickým museem, exposice
technické ochrany životního prostředí. Jejím nejcennějším exponátem bude sám
objekt.
Ing. William Heerlein Lindley (1854 - 1917). Přední evropský a světový
průkopník oboru kanalisací a čištění odpadních vod. Hlavní projektant a
řídící stavby pražské kanalisační soustavy a čistírny v Bubenči.
|
Jde o poslední kompletně dochovaný objekt z první generace
čistíren odpadních vod na světě. Takové čistírny vznikly v několika anglických a
západoevropských městech jako vůbec první svého druhu v poslední čtvrtině 19.
století. V jiných městech čistírny této generace zanikly a byly nahrazeny
novějšími, s biologickým čištěním odpadních vod, již v době meziválečné. V
Praze se čistírna, díky jistému vývojovému zpoždění, dočkala konce provozu již
jako zjevná technická památka, což nepochybně přispělo k jejímu zachování. V
současnosti ji obdivují čistírenští experti i laici z celého světa. Díky
solidnímu provedení a péči jak podniku Pražská kanalisace a vodní toky, tak Nadace
ekotechnického musea, je v poměrně dobrém stavu. Jestliže z Trojské kotliny je pro
město Prahu nejdůležitější Královská obora a celostátně nejznámější
zoologická zahrada v Troji, pak do rámce světového vstupuje právě stará
kanalisační čistírna v Bubenči.
Stará kanalisační čistírna v Bubenči. Podélný řez provozní
budovou a technologickým podzemím - lapákem písku a usazovacími nádržemi.
|
Plavební stupeň Troja - Podbaba
Přirozený spád Vltavy mezi Karlínem a Podbabou zmírňuje pro
potřeby plavby zdymadlo, tvořené jezem v Troji, plavebním kanálem a plavebními
komorami v Podbabě. Toto velké dílo, které podstatnou měrou změnilo ráz řeky v
Trojské kotlině, bylo uskutečněno na přelomu 19. a 20. století, v rámci celkové
plavební a protipovodňové regulace řeky Vltavy. Jez v Troji byl již v sedmdesátých
létech z původního ručně ovládaného hradlového jezu přestavěn v moderní
klapkový jez: hradící klapkové těleso se hydraulickými válci zdvíhá nebo
spouští podle průtoku v řece tak, aby hladina nad jezem spočívala stále na téže
úrovni. Plavební kanál vytvořil nový půdorys Císařského ostrova, který odděluje
od Královské obory. Díky kanálu, dlouhému ke třem kilometrům, se na opačné
straně ostrova zachovalo říční koryto s přirozeným spádem hladiny - Trojská
peřej. Plavební komory v Podbabě prodělávají v roce 1996 rekonstrukci. Součástí
přestavby bude zřízení dvou vodních elektráren v bočních zdech větší komory.
Tímto způsobem se využije nejpřístupnější části energie řeky, nahromaděné
trojsko-podbabským zdymadlem.
Plavební kanál Podbabský. Kanál, postavený na přelomu 19. a 20.
století, spojuje jez Troja a plavební komory v Podbabě.
|
|